Ograniczenia w dostępie do Rejestru Beneficjentów?
Z tego artykułu dowiesz się między innymi:
Co to jest rejestr beneficjentów rzeczywistych?
Zasadniczym argumentem przemawiającym za utworzeniem i funkcjonowaniem krajowych rejestrów beneficjentów rzeczywistych jest przeciwdziałanie i zwalczanie procederu prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. Ma temu służyć nałożony na szereg podmiotów, pod groźbą nałożenia wysokiej kary finansowej, obowiązek identyfikacji i zgłaszania informacji o swoich beneficjentach rzeczywistych do specjalnie w tym celu powołanego rejestru.
Dane zgromadzone w rejestrze są powszechnie dostępne i udostępniane bezpłatnie. Znając NIP podmiotu możemy bez żadnych przeszkód ustalić dane osobowe jego beneficjentów rzeczywistych. A posługując się uzyskanym w ten sposób numerem PESEL z łatwością ustalimy wszystkie powiązania tej osoby występujące w rejestrze. Polska przyjęła rozwiązania dające niczym nieograniczonym dostęp do danych osobowych beneficjentów zasłaniając się potrzebą realizacji celów regulacji. W wielu krajach unijnych zastosowano jednak modele pośrednie ograniczające w różny sposób powszechny i nieskrępowany dostęp do zgromadzonych w rejestrze danych.
Czego dotyczy wyrok Trybunały Sprawiedliwości z 22 listopada 2022r. w sprawi rejestru beneficjentów rzeczywistych?
Wyrok TSUE z 22 listopada 2022r. (sygn. 37/20) w sprawie publicznego dostępu do informacji o beneficjentach rzeczywistych może okazać się orzeczeniem przełomowym w kontekście obowiązków informacyjnych przedsiębiorców, którzy zobowiązani są do zgłaszania i aktualizowana informacji o beneficjentach rzeczywistych w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych. Orzeczenie TSUE, którego skutki nie mają bezpośredniego przełożenia na prawo krajowe, pociągnie jednak za sobą konieczność dostosowania przepisów dotyczących AML do nowej rzeczywistości. W opinii Trybunału powszechny i nieograniczony dostęp do danych zgromadzonych w rejestrze beneficjentów rzeczywistych narusza postanowienia Karty Praw Podstawowych łamiąc prawo do poszanowania życia prywatnego i ochrony danych osobowych.
Pamiętając o obowiązkach instytucji obowiązanych dotyczących konieczności identyfikacji beneficjentów rzeczywistych polegających także na sprawdzeniu i ustaleniu danych zgromadzonych w rejestrze wskazać trzeba, że zastosowanie ograniczeń co do sposobu dostępu do rejestru wygeneruje dodatkowe czynności do wykonania przez instytucje obowiązane w procesie nawiązywania relacji z klientem. Zdaniem TSUE jednak, konsekwencje dla osób, których dane zostały ujawnione w CRBR w związku z ich niewłaściwym wykorzystaniem nie mogą być usprawiedliwione potrzebą przeciwdziałania praniu pieniędzy. Właściwy w tej sprawie w moim przekonaniu kierunek rozstrzygnięcia Trybunału wymusi nieco bardziej ostrożne podejście do kwestii dostępu do danych osobowych zgromadzonych w rejestrze i sposobu ich wykorzystania.
Trybunał uznał za nieważny art. 1 ust. 15 lit. c V Dyrektywy AML, zgodnie z którym:
państwa członkowskie zapewniają, aby informacje o beneficjentach rzeczywistych podmiotów o charakterze korporacyjnym i innych podmiotów prawnych utworzonych na ich terytorium były we wszystkich przypadkach udostępniane każdej osobie
Na podstawie tego przepisu państwa unijne zobowiązane były zapewnić publiczny dostęp do danych o beneficjentach. Głównym powodem, który przemawiał za unieważnieniem tego przepisy było naruszenie art 7 i 8 Karty Praw Podstawowych EU w zakresie ochrony danych osobowych i prawa do prywatności.
Obsługa prawna przedsiębiorstw to praktyka kancelarii RGN Legal, w której zajmujemy się także kwestiami związanymi z obowiązkami wynikającymi z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. W ramach obsługi prawnej firm oferujemy pełne wsparcie w zakresie ujawniania danych o beneficjentach rzeczywistych oraz postępowaniach prowadzonych w tym obszarze.
Zainteresował Cię ten artykuł?
Potrzebujesz pomocy prawnej w tym zakresie?
Najnowsze artykuły
Fikcyjna darowizna na cele kultu religijnego
Fikcyjna darowizna na cele kultu religijnego może prowadzić do odpowiedzialności karno skarbowej osoby, która taką darowiznę wręczyła a następnie odebrała część takiej darowizny odliczając przy okazji kwotę darowizny od dochodu.
Konfiskata samochodu, kiedy kierowca straci auto?
Wobec sprawców niektórych przestępstw komunikacyjnych sąd będzie zobowiązany orzec przepadek pojazdu lub jego równowartości. Nowelizacja przepisów Kodeksu karnego zaostrza politykę karną wobec kierowców kierujących pojazdami w stanie nietrzeźwości.
Ograniczenia w dostępie do Rejestru Beneficjentów?
Pod koniec listopada 2022r. został opublikowany ważny wyrok TSUE w sprawie dostępu do danych o beneficjentach rzeczywistych ujawnionych w luxemburskim rejestrze beneficjentów.
Subsydiarny akt oskarżenia
Subsydiarny akt oskarżenia może być wniesiony do sądu po spełnieniu określonych przesłanek. Dowiedz się, czy w Twojej sytuacji istnieje możliwość wniesienia subsydiarnego aktu oskarżenia.
Co grozi za niezłożenie PIT w terminie?
Niezłożenie deklaracji podatkowej może wynikać z różnych przyczyn. Każde złożenie deklaracji podatkowej po terminie obarczone jest odpowiedzialnością. Jeśli już upłynął termin na złożenie deklaracji podatkowej należy czym prędzej przygotować i złożyć zeznanie podatkowe.